#15 Jag har moral

Om du skriver "t" i sökrutan på firefox på min dator är den mest besökta sidan en viss omstridd svensk hemsida med sjörövartema. Jag erkänner, via denna hemsida har jag ägnat mig åt många gigabyte olagliga handlingar. Att följa en regel bara för att den finns har aldrig varit min stil, och det gäller även Sveriges Rikes Lag. Däremot följer jag gärna regler och lagar som har en mening bakom. Du skall icke stjäla, tex. Jag stjäl inte eftersom det drabbar någon annan negativt. Nu menar vissa att nedladdning är stöld. Och det kan det absolut vara! Men det beror till 100 % på hur man använder det. Själv tycker jag att jag själv använder nedladdningens möjligheter på ett moraliskt korrekt sätt som inte drabbar någon annan. Jag laddar nämligen aldrig ner något jag hade betalat för om jag inte haft möjligheten att få det gratis. Läs den meningen en gång till. Den är lite komplicerad. Ska jag förklara vad det betyder?
Tänk dig att det går två filmer på bio. Den ena verkar riktigt bra och jag vill absolut se den. Den andra bryr jag mig inte riktigt om. Jag skulle kunna ladda ner båda i bra kvalitet, det kan man med de flesta nya filmer nuförtiden. Men. OM jag inte hade kunnat det, då hade jag betalat hundra kronor för att gå och se den bra filmen, medan jag kanske väntat tills den mindre bra kom på tv. Märk väl att jag isåfall skulle kunna spela in den och spara, helt lagligt. Alltså går jag på bio och betalar för den ena, medan jag laddar ner den andra. Exakt lika mycket pengar går in i filmindustrin som om jag inte laddat ner, men jag slipper lite väntan och jobb.
Med voddler, tv, spotify, bibliotek och vänners skivsamlingar kan man få tag på i princip all film och musik gratis och lagligt. Det är bara smidigare på det olagliga sättet.
Och för er som ännu inte är övertygade: Jag köper allt som jag gillar. Förr eller senare. Tyvärr, i egenskap av arbetslös sjuttonåring, har jag oftast inte råd att köpa exakt allt jag vill ha direkt. Så då passar det mycket bra att kunna ladda ner, så jag har en fejk-CD att lyssna på tills jag har råd att köpa the real deal. Just nu äger jag kanske 40-50 DVDs och 20-30 CDs. Av dessa hade jag köpt högst tio stycken om jag inte kunnat ladda ner dem först för att se om de var något att ha. Alltså har en massa bolagsdirektörer tjänat sammanlagt några tusen på min nedladdning.


Min växande samling

Det som gör nedladdning till stöld är när man laddar ner istället för att betala för sig. Det är då upphovsmännen förlorar pengar. Och Mika, Ola Salo och Adam Lambert är de sista personerna i världen jag vill stjäla ifrån. Utöver att stjäla en kyss, that is. Eller en svettig tröja eller något. Ni fattar vad jag menar.

Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Schysst design du har på din blogg. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

2011-07-20 @ 01:21:06
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0